Modern Ayı Oynatıcıları

19 Haziran 2012

Bir ayı ve bir çingene, geçerlerdi boş arsanın önünden. Doğrulup bakardık. Sevinç çığlıkları atardık. Annelerimiz cama çıkardı. Bazen para atarlardı ayıcıya. Çingene defini tıngırdatır-şıngırtadır, ayı dans ederdi. Gözlerimiz bir çingeneye bir ayıya dönerdi. Kimdi ayı, kimdi ayı oynatıcı karışırdı bazen. Kinaye değil iltifat olarak söylüyorum ayı ile ayı oynatıcı birbirine benzerdi. Birlikte yatar kalkarlardı herhalde. İkisi de toprağa yatardı çünkü. Şimdi bakıyorum, kaderleri de çok farklı değildi hani.

Sonra Avrupalılar geldi. Avrupalılaşmış gözler geldi. Onlara göre ayı oynatıcılığı insanlık dışı bir şeydi. Vahşetti. Ayıları eğitirken ne zulümler yapılıyordu. Burunlarındaki demir halka, nasıl canlarını yakıyordu zavallı ayıcıkların. İki kuruş uğruna zavallı ayılar sokaklarda nasıl dolaştırılıyordu. Gençtim. Düzdü kafam. Hızla Avrupalı gözlükleri takıverdim

İzleyen yıllarda Köln hayvanat bahçesini gezme şansım oldu. Orda sigara içen hem de yiyen bir gorille karşılaştım. Sonra, sert bir camın arkasından beni yemeğe çalışan  bir aslanla tanıştım. Korku ve üzüntü birbirine karıştı. Gülhane’deki hayvanat bahçesiyle arasındaki tek  fark oranın daha büyük ve daha temiz olmasıydı.

Hiç gitmedim. Gitmeyeceğim de.  Yunus gösterilerini seyretmeyeceğim. Rezervasyon yaptırıp bilet alınca, bir tribüne oturunca, yunuslara dokununca, yunuslar özgürleşmiyor, işkenceden kurtulmuyor, sağlık bir şekilde üremiyorlar, depresyondan kurtulmuyorlar…

Ayı oynatıcılarını kınayanlar ortaçağ karanlığını kınayanlarla aynı. Ne tuhaf! Fakir çingenenin ekmeğindeymiş meğer gözleri. Kafka’nın maymununa nâzire yapar gibi örgütlü bir işkence yürütüyor, iyi de para kırıyorlar.

Bir Cevap Yazın

