tarafsızlık, taraf olmaya engel değil…

30 Nisan 2014

10307236_10203845043265921_7776228782433805932_n…çünkü tarafsız olmakla taraf olmak aynı şeyler değil. taraf olmak, taraftar olmaya da zorlayan bir hal değil, özellikle solcular için. zira solcular diğer görüşlerden nesnel olabilme becerisiyle ayrılıyo. zira nesnel olabilme, tartışabilme, olgular üzerinden düşünme maddeci dünya görüşünün bel kemiği. yani sol dünya görüşüne taraf olanlar taraftar gibi davranma ve tarafsız düşünmekten vazgeçme lüksüne sahip değil.

mesela, dünya görüşüne bağlı olarak metafizikle arası olmayan solcu, metafizik dünya görüşü içinde doğup büyümüş, buna göre davranışlar geliştirmiş insanların pratiklerini geniş ölçekte veya tek tek birer olgu olarak çözümlemeye çalışacaktır. dinsel inanışları kaynakları, nedenleri, tarihsel süreçleri, gündelik etkinlikleri, simgeleri, dili, efendilere sağladığı faydaları bağlamında değerlendirecektir. böyle bakınca, din karşıtlığı -daha da ileri gidelim- din düşmanlığı sol dünya görüşüne uygun görünmüyo. hem, özgürlükten, eşitlikten yana bir düşünce yapısı eğitimsiz, aç, çaresiz bırakılmış yığınların ayakta kalabilmek için yaslandıkları ‘tek güce’ hasmane yaklaşamayacaktır. ilkel avcı topluluklardaki animizme/canlıcılığa, site devletleri hâlinde yaşayan toplumlardaki paganizme/çok tanrılı inanışa, imparatorluk olmuş toplumların tek tanrı inanışına ve nihayet burjuva toplumlarında dîni erki tasfiye eden laik/seküler anlayışa bakarak, dinsel inanışların geçirdiği evrimi, toplumsal değişimlerle beraber nasıl değişimini gözlemlemek ve dinsel inanışların devletsiz, sınıfsız bir toplumda olası değişimlerini kestirmek çok zor değil.

yine de asıl konu dinsel inanışlarla sol dünya görüşünü karşı karşıya getirmek değil. asıl konu tartışmaya kapalı, koyu taraftar, reddiyeci, seçkinci, ben bilirimci bir solculuk ile diyalektiğin izindeki solculuk arasındaki fark. ve örtülü olarak yahut şuursuzca burjuva ahlakını veya aristokrasiyi benimsemiş, sahiplenmiş çok sayıda kişinin sol saflarda yer alıyo olması. bunun nedeni ise içinde sağı taşıyarak sola yaklaşan düşünüşlere de solun, tabiyatı gereği açık olması. sol düşünce toplumu anlamak, taşımak, geliştirmekle sorumlu olduğundan ve toplumun her kesimiyle etkileşitiğinden bu durum kaçınılmaz/aşılamaz görünüyo.

yine de aşılamaz görünen duruma teslim olunacak değil. ihtiyacımız üretim. üretim eşya gibi, yiyecek gibi şeyler üretmek değil her zaman. tartışma kültürü üretilmesi gerekiyo. belki tartışma mayası çalmak gerekiyo topluma. sokrates’in tartışmalarına benzemeyen bir tartışma kültürüne elbet. tartışıyo görünüp bir fikri sabit için tartışmak değil gerçekten iki fikir arasında gidip gelen bir diyalektiğe tartışma kültürüne/mayasına ihtiyaç var. hatta müzakerecilikten, bir sonuca varma zorunluğundan kaçınan buna karşılık toplumun zihninde bir tartışma bırakan bir tartışma pratiğine ihtiyaç var.

sonra, bir tartışma estetiğine ihtiyacımız var. farklı durumları, görünümleri, sesleri birbirini baskılamadan, birbiriyle sürekli zıt hâlllerde algılayıp ifade eden. güçlü unsurları karşı karşıya koyan fakat birini diğerine üstün kılmak yerine, her ikisini de, üçünü de… güçlü biçimde duyuran bir estetik.

zorlu bir yol. zorlu bir yolculuk. itiraf etmeliyim ki bu önerme beni de zorluyo. ne ki başka seçeneğim(iz) yok. kendi adıma, (bir ilerleme sayılırsa bu) taraftar olmaksızın iyi takımların maçlarını seyretmekten çok keyif alıyorum. siyasi olguları/olayları bilgim elverdiğince, tarafsızca anlayabildiğim an çok mutlu oluyorum. yiyecek bir fırın ekmeğim var. birlikte yesek, diyorum.

 

fevkalade önemli bağlantı: ÇOCUKLARA İŞKENCE EDEN BAZI “SOLCULAR” ÜZERİNE

bağlantıya cevap:  SYKP MYK tarafından konuyla ilgili olarak aşağıdaki açıklama yayımlanmıştır. Bilginize sunuyorum.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: